K-S museokin lumoaa

Kaupungin museon jälkeen jatkoin tutustumista taiteeseen Keski-Suomen museossa, jossa niin ikään esitellään Lumo ’07 triennaalin valokuvia, että muuta taidetta. Keski-Suomen museokin on auki näin perjantaisin ilman pääsymaksuja, mikä on todella hyvä juttu.

Ensimmäisessä kerroksessa on Riitta Hytönen-Pasasen tekstiilitaidetta nähtävillä salillisen verran. Hän käyttää ryijyi- ja pujottelutekniikoilla tekemissään tekstiileissä varsin paljon tummia voimakkaita sävyjä, mutta löytyy vastapainoksi muutamia vaaleitakin töitä ja keskeltä salia löytyy kirkkaana kiinnekohtana lämpimän keltainen auringonkehrämäinen spiraali. Kuviot ovat selkeitä ja ymmärrettäviä, mutta toisaalta jää miettimään, että ovatko ne sittenkin jotain muutakin kuin vain kuvioita. Mitä niillä on kerrottavaa katsojalle?

Lumo näyttelyssä Pieter Hugo esitteli Looking Aside-näyttelyssään kasvokuvia ihmisistä, joiden kasvoilla oli jokin piirre joka tavallisesti saisi katsojan katsomaan muualle. Joillain oli viallinen silmä, osalla huulihalkiot, joidenkin kasvot olivat muuten vain erikoisen väriset. Pistää miettimään millaista heidän elämänsä on heidän vammojensa parissa, mutta sehän varmaan Hugon tarkoituskin on ollut.

Hugon kuvien jälkeen voi lähes rauhoittavasti katsella Alejandro Gonzalez’n kuvia otsikolla The City of Havanna. Kuvissa esitellään ensinnä kaunista luonto-rakennus kontrastia muutaman kuvan verran, kuten esimerkiksi pahasti rappeutuva Venäjän suurlähtystö. Rauhallisten kuvien jälkeen siirrytäänkin Havannan Lenin puistoon ja sen ympristöön. Lenin-puiston veden täyttämä amfiteatteri tuo mieleen vedenpuhdistamon.

Jos piti Pieter Hugon kuvia vammautuneista ihmisistä voimakkaina, niin Mikhael Subotzky Die Vier Hoeke Umjiegwand-otsikkolla voi pitää vähintäänkin yhtä vaikuttavina. Ne kuvat ovat Etelä-Afrikasta, Pollsmooren turvavankilan selleistä ja vankien tiloista. Yhdessä kuvassa vangille tehdään tatuointia sellissä ja eräässä vanki puolustautuu vartioiden uhatessa tätä koiralla.

Egyptiläiseltä Lara Baladilta näyttelyssä on kaksi todella värikylläistä työtä. Toinen on Parfyymeja & basaari – Allahin puutarja ja toinen Oikeutta äidille. Molemmat työt ovat sekoitelmia niin valokuvista kuin maalauksestakin. Ensimmäinen sisältää paljon naishahmoja, jotka ovat puettu kuka enemmän ja kuka vähemmän. Kaksi naista on täysin alasti ja heidän kuvansa ovatkin sumennettuja, sillä vaikka kyse onkin jo pitkälle viedystä taulusta Allahin puutarhaksi, niin jotain rajoja kuitenkin taitelija sentään haluaa säilyttää. Jälkimmäiseksi mainittua taulua hallitsevat kolme suurta kissapetoa, jotka tavallaan vahtivat kaikkia muita, niin ihmisiä kuin satu- ja uskonnollisiakin hahmoja.

Valokuvien jälkeen kävin vielä pikaisessa tahdissa läpi Keski-Suomi näyttelyn, jonka olen jo kerran aiemminkin käynyt katselemassa. Tällä kertaa kiersin sen oikeaan suuntaan. Näyttelyhalli oli kovin hämärä, joten kaikista upeista näyttelyesineistä ei pystynyt erottamaan kaikkia hienoja yksityiskohtia, asia josta pistin palautetta palautekirjaan.

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Kulttuuri, Näyttely, Taide. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s