Satunnainen purkaus Internetin ihmeellisyyksistä

Internettiin mahtuu kaikenlaista. Hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä. Yksi nykyajan muodikkaista Internet-ilmiöistä ovat Internetin yli pelattavat verkkopelit, kuten esimerkiksi World of Warcraft, joka on viime vuosina saavuttanut runsasta suosiota ja eräät ihmiset huolestumaan pelaajien addiktioista ja muusta sen sellaisesta.

WoW:n julkaisija Blizzard on aloittanut oikeustoimet Yhdysvaltain Arizonassa bottiohjelman tekijää vastaan. Asiasta kertoo suomeksi Digitoday ja englanniksi voit lukea lisää BBC:ltä. Kyseinen botti automatisoi pelaajan kannalta kaiketi tylsiä toimintoja, kuten taisteluja jne. Näin pelimaailman ulkopuolisesta voisi tuntua, että tämä Michael Donnellyn luoma MMO  Glider ei voi olla suosittu, koska sehän vähentää itse pelaamista, mutta silti bottia on myity jo yli 100 000 kappaletta. Käsittämätöntä. Ilmeisesti WoW:n pelaajien joukossa on henkilöitä, jotka eivät pelaa sitä pelaamisen ilosta vaan ilmeisesti pyrkivät saamaan hahmoilleen mahdollisimman hyvät ominaisuudet, jotta saavat niistä hyvän hinnan reaalimaailmassa; viime syksynä WoW-tili vaihtoi omistajaa noin 7 000 euron summasta (lue BBC:n juttu aiheesta).

Selvästi Internetin suurista peleistä on tullut jotain muutakin kuin vain ajanvietettä tylsiin hetkiin. Mutta toisaalta mikä näissä peleissä kiehtoo niin paljon, että ihmiset ovat vapaaehtoisia maksamaan kuukausittain käyttömaksuja ja vielä ostamaan muiden kehittämiä hahmoja tai virtuaalisia tavaroita suurilla reaalista rahaa olevilla summilla.

Ihmetykseni ei rajoitu vain verkkopeleihin, vaan se ylettyy aina suuriin monimutkaisiin yhteisöihin, kuten vaikka Linden Labin Second Lifeen. Second Lifestä ei olekaan kuulunut hetkeen mitään suuressa mediassa. Alkaakohan SL olla jo menneen talven lumia muodin siirtyessä johonkin muuhun? Mihin ihmiset yleensäkään tarvitset tällaisia 3D-maailmoja, joiden käyttö kuluttaa Internetin että oman koneen resursseja? Vai ollaanko kolmannelle vuosituhannelle siirryttäessä ylitetty kehityksessä se raja, että tarpeella ei ole enää minkään valtakunnan merkitystä? Tokihan nämä virtuaaliset paikat ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä testausalustoja erilaisille teknologioille ja teorioille. Wired on kertoi hiljattain, että terrorismin vastaiset yksiköt voisivat hyödyntää nettipelejä harjoituksissaan ja tutkiessaan miten terroristit saattaisivat toimia. Pelien kerrotaan olevan jopa parempia kuin vartavasten väsätyt simulaatiot. Aiemmin muistaakseni jokin taho tutki lintuinfluenssan leviämistä käyttämällä koealueena nettipeliä.

Näillä näkyminen en näe minkäänlaista syytä siirtyä pelailemaan nettin hienoilla grafiikoilla varustettuja pelejä tai seikkailemaan erilaisissa virtuaalimaailmoissa mielikuvitukseen perustuvan avatarin hahmossa. Olen ehkä tylsä, mutta pitäydyn jo klassisiksi muodostuneissa gallerioissa kuten Irc-Galleria ja Facebook. Tämä korreloi varsin hyvin sen tosiasian kanssa, että minun kännykkäni on muistaakseni  Nokian 1101 ja senkin ominaisuuksista käytän vain kahta kolmattaosaa.

Olen aiemmin kirjoittanut Internetin virtuaalimaailmoista otsikoilla:

PS: Weblossa Keuruun kaupungin pormestarin tittelin voi ostaa 25 Yhdysvaltain dollarilla ja saman summan saa pulittaa myös Vilppulan pormestarin tittelistä.

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Huvi, Internet, Pohdiskelua, Tietotekniikka Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s