Mikä saa ihmiset kauppojen avajaisiin?

Oletteko koskaan miettineet mitä niin korvaamatonta ja tavoittelemisen arvoista on kauppojen avajaisissa? Minä ainakin olen. Viimeksi tänään, kun Kuorevesi-Mänttä-Vilppula-lehden sivuilla otsikoitiin "Mänttäläiset tungeksivat Tokmanniin". Itse en ole käynyt kuin yksissä kaupan avajaisissa ja niihinkin ajauduin vahingossa, kun luulin Jyväskylän Bilteman avajaisten olleen jo edellisellä viikolla. Tämän erehdyksen perusteella voisin kuvailla tunnelmaa lähinnä ahdistavaksi ja pakottavaksi, pikemminkin kuin mukavaksi ostosnautinnoksi – mikäli mukavaa ostosnautintoa voi edes olla.

Ehkä suurin motivaatio lähteä avajaisiin, on uteliaisuus yhdistettynä sosiaaliseen paineeseen ja heti sen perässä toisena tulee tapahtumahumu ja -huuma, kun eritoten pienillä paikkakunnilla, kuten nytkin kyseessä oleva Mänttä[wikipedia] (vuoden 2009 alusta Mänttä-Vilppula[wikipedia]), ei niitä tapahtumia turhan tiheään taida olla. Kuinkahan moni on oikeasti ostanut jotain merkityksellistä kauppojen avajaisista, siis muutakin kuin jotain pientä ja halpaa krääsää, jottei tarvitsisi naama punaisena kävellä kassan ohi kuuluttaen "En ostanut mitään, kävin vain kahvilla". Toki voisi olla kulutushysterian kannalta ihan hyvä, jos joskus asiakkat päättäisivätkin olla avajaispäivänä ostamatta mitään.

Muistattehan muuten Tokmanni-konsernin? Minulle kyseisestä nimestä tulee ensimmäisenä mieleen arvonimen anelu konsernijohtaja Kyösti Kakkoselle. Kahdesti hänelle anottiin, mutta jo toisella kertaa tämä vaikuttu enemmänkin anelulta, vuorineuvoksen [wikipedia] titteliä, jonka molemmilla kerroilla arvonimilautakunta häneltä epäsi. Arvonimilautakunta olisi lohdutuksena hakijoille tarjonnut Kakkoselle kauppaneuvoksen[wikipedia] titteliä, joka hänelle periaatteessa paremmin olisi sopinutkin vuorineuvoksen tittelin kuuluessa etupäässä teollisuusmiehille ja oikeasti suurille kaupanalan johtohahmoille. Kauppaneuvoksen arvonimi vain ei kelvannut hakijoille. Aiheesta on kirjoittanut HelsinginSanomat otsikolla "Arvonimilautakunta ei puolla Kakkosen arvonimeä" (HS 28.5.2008).

Advertisements

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Kauppa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s