Miksi ATK-taidot rappeutuvat jo nuorillakin?

Tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan, esitysgrafiikan, kuvankäsittelyn, tiedonhaun ja medialukutaidon osaaminen on vain harvojen herkkua nykynuorison parissa, kertoo HelsinginSanomat "Harva nuori hallitsee tietokoneen käytön" (10.12.2008) otsikoidussa jutussa.

Tämä on todella huolestuttava asia aikana, jona kaikki peruskoulu-/lukiomaailman ulkopuolella tapahtuu tavalla tai toisella tietokoneavusteisesti (tai -esteisesti). Kaikki alussa mainitut ATK:n osa-alueet ovat yksinkertaisia perusjuttuja, jotka jokaisen suomalaisen ikään ja sukupuoleen katsomatta pitäisi osata. Näistä osa-alueista kaksi jälkimmäistä, tiedonhaku ja medialukutaito, eivät oikeastaan ole edes ATK:n osa-alueita, vaan pikemminkin omia yläkäsitteitä, joiden osina on ATK.

Lieneekö opetussuunnitelmia suunniteltaessa ajateltu, että nuoriso automaattisesti ja itseohjautuvasti opiskelisi kaiken tarpeellisen tietotekniikasta ja oppisi sitä hyödyntämään tehokkaasti opiskelussa, kun ei sitä kouluissa enää tarpeeksi opeteta. Ei kyllä opetettu minunkaan ainani (pääsin lukiosta 2003), silloin peruskoulun/lukion ATK-kurssit olivat lähinnä vitsi, joka saattoi näyttää hyvältä opetussuunnitelmassa. "Ohjelmoinnin" kurssilla me piirsimme monitorille kuvan pascal-kielellä ja sitä sitten tehtiin koko kurssi (kaiken lisäksi käytimme opetustarkoituksiin modifioitua pascalia, jossa kaikki käskyt olivat suomeksi!). Eivätkä ne muut kurssit olleet yhtään parempia.

Mielestäni viimeistään lukion alussa, mutta parempi olisi aloittaa jo yläasteella, tulisi opettaa seuraavat asiat kaikille oppilaille:

  • Tekstinkäsittely eli oppilaan tuli pystyä kirjoittamaan oikeaoppinen tekstidokumentti sekä ymmärtämään tekstinkäsittelyohjelmien toiminnot. Tekstinkäsittely ja erilaiset tekstidokumentit oikeastaan kuuluisivat minun mielestäni äidinkielen oppiaineeseen.
  • Taulukkolaskennassa sopiva perusharjoitus olisi varmaankin laskupohjan suunnittelu ja luominen, siten että se laskee summat ja verot sun muut automaattisesti. Tämän lisäksi esimerkiksi säähavaintojen käsittelyä tilastollisesti (vain tärkeimmillä funktioilla) ja esittämistä graafisesti. Laskupohjan tekeminen sopisi taloustiedontunneille ja tilastollinen harjoittelu matikan yhteyteen.
  • Kuvankäsittely sopii luonnollisesti kuvaamataidon otsikon alle. Siinä pitäisi opettaa ainakin kuvien koon muuttamista, rajaamista ja muita perustyökaluja. Ehkä syventävänä kurssina voisi olla sitten pidemmälle vietyä kuvan muokkausta tai kuvan piirtämistä alusta alkaen. Mahdollisuuksien ja kiinnostuksen riittäessä voisi ulottaa myös liikkuvaan kuvaan.
  • Esitysgrafiikasta olisi hyvä hallita diojen valmistamisen perusteet ja siihen liittyvät rajoitukset. Vaikka koulussa ei olisikaan projektoria käytettävissä voi esitysgrafiikkaohjelman diat käyttää kalvolle tulostettuina piirtoheitinkalvoina. Esitysgrafiikka olisi luultavasti sijoitettava ATK-kurssille.
  • WWW-julkaisun perusteet. Yksi kolmannen vuosituhannen perustaidoista on kyky julkaista tietoa Internetissä ja siksi on syytä opettaa miten julkaisu tehdään oikeaoppisesti ja mahdollisimman esteettömäksi. Opetuksen pitäisi sisältää niin perustietoa Internetin rakenteesta kuin myös käytettävistä tiedostoformaateista sekä XHTML ja CSS kielistä (unohtamatta julkaisujen/sivujen teko-ohjelmia). Sijoitettava ATK-kurssille, mutta sivun ulkoasun suunnittelu voi sopia löyhästi myös kuvaamataitoon.
  • Tiedonhaku ja medialukutaito. Nämä kaksi aihetta liittyvät oleellisesti toisiinsa ja kuuluvat oikeastaan äidinkielen, kuvaamataidon, talouden, historian ja atk:n oppiaineisiin, joten olisi ideaalista, jos tämä kokonaisuus voitaisiin opettaa kaikkien näiden aineiden yhteisprojektina. Opetettavia asioita olisi systemaattinen tiedonhaku käyttäen useita erityyppisiä lähteitä (sanakirjat, sanastot, tietosanakirjat, lehdet, annaalit, raportit yms. materiaali sekä Internetistä että painetusta mediasta) ja lähteiden sekä saatujen tietojen analysointi.
  • Tietoturvaa ei myöskään saa unohtaa. Tämä kuuluu ilmiselvästi atk:n tunneille.Opetettavia asioita olisivat ainakin: Miten vältytään viruksilta ja muilta haittaohjelmilta? Miten tietokonetta pidetään yllä, jotta se olisi turvallinen? Missä määrin ja mitä tietoa kannattaa julkaista netissä itsestään? Millaisia ovat netin haitalliset/vihamieliset palvelut ja miten niitä voi välttää?

Mutta mistä saataisiinkaan kaikkiin kouluihin pätevät opettajat opettamaan näistä asioista ja pysyttelemään asioiden suhteen ajantasalla?

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Tietotekniikka Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Miksi ATK-taidot rappeutuvat jo nuorillakin?

  1. LiisaH sanoo:

    Kirjoitatpa viisaasti! Olen tasan samaa mieltä kanssasi.

    Luulisin että ongelma on just opettajien koulutuksessa. Osa heistä osaa ja tajuaa ja tietää – mutta muille jauhetaan vanhaa vanhaa vanhaa… (satun tietämään, sillä yksi ystävättäreni opiskelee just nyt opettajaksi aikuisella iällä)

    Toinen iso ongelma on opetussuunnitelma! Siitäkin jotkut edistyksellisemmät käyvät keskustelua ja yrittävät päästä irti vanhasta. Kaikki etenee mutta niin äärettömän hitaasti. Varmaan vielä kasvatetaan muutamia sukupolvia vanhalla systeemillä *huoh*

  2. Riku Korvenpää sanoo:

    ”Varmaan vielä kasvatetaan muutamia sukupolvia vanhalla systeemillä”
    Hyvin todennäköistä ja sitten kun systeemi muuttuu, otetaan käyttöön ”uusi” vanhentunut systeemi. Näinhän se aina menee. Tietosanakirjakin on vanhentunut jo syntyessään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s