Miten olisi GM-mainosvälineenä?

Satuin tässä lukemaan sellaista aivojen nollauskirjaa kuin NYT (978-951-1-22035-0), jonka on kirjoittanut Michael Crichton. Kirjassa ei nyt mitään kovin nerokasta ole, mutta sieltä löytyi yksi vallan mainio ajatus. Seuraavat katkelmat ovat kirjan sivuilta 253 ja 254.

Näyttöön tuli kuva New Yorkin Times Squaresta iltavaloissa, sitten Tokion Shinjukusta ja Lontoon Piccadillystä. “Saturaatio on nykyisin globaalia. Kaupunkien aukioilla, teiden varsilla ja metro- ja rautatieasemilla on valtavan kokoisia mainoksia, myös suuria videonäyttöjä.

“Tuloksena on kuvatulva, aistiuupuminen ja tehonmenetys. Mitä me voimme tehdä tässä tilanteessa? Miten voimme edetä tänä uutena teknologian aikana? Vastaus saattaa olla kerettiläinen, mutta se on tämä.”

“Luonto”, Koss lausui juhlallisesti, “on täysin vapaa mainoksista. Luontoa ei ole vielä kesytetty…”

Näytöllä näkyvään riuttaan ilmestyi yhtäkkiä logoja ja sloganeita. Koralleihin ilmestyi teksti BP CLEAN. Ohi ui pieni kalaparvi, ja jokaisessa kalassa luki VODAFONE, VODAFONE.

“Ajatelkaa millaiset mahdollisuudet!” Koss kehotti.

 

Jos nyt ajatellaan niin kuin Koss kirjassa kehottaa, niin mahdollisuuksia todellakin on ja paljon. Miten olisi jos lintujen viserrys muutettaisiin yritysten tunnareiksi ja mainosmusiikiksi? Ja ruskan värjäämät kauniit lehdet, joita lapset ja koululaiset sekä askartelusta kiinnostuneet keräilevät, voisivat sisältää myös mainoksia (eri mainoksia kuin lehdet kesällä).

Ja miksi mainostaa vain luonnossa? Luontoahan on jo niin vähän, ettei suuri osa ihmisistä näe sitä kovin paljoa. Niinpä olisikin melko kannattavaa muokata ihmisten kasvoihin mainoksia. Vastaantulijoiden kasvoilta voisi lukea vaikkapa lähipubin tai pitserian mainoksia. Lastentarhan tätien kasvoilla voisivat tietenkin vaippamainosten lisäksi komeilla ehkäisyvälinemainokset. Eikö papin saarna kirkossa olisi huomattavasti tehokkaampi, jos kasvoilla olisi aiheesta riippuen kuva Helvetissä kärsivästä tai Taivaassa nauttivasta sielusta? Tai ehkä papin naamalle sopisi paremmin jokin seurakunnan lahjoitustilin mainos. Niin ja ihmisten genitaalialueille voisi tietysti laittaa sukupuolitautiklinikoiden ja lastenhoitotuotteiden mainoksia.

Kerrassaan mahtavaa! Eikös olekin?

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Biologia, Kirja, Mainos, Tiede & Teknologia, Ympäristö Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s