Tyypillistä, junat eivät toimi

Taas kerran junaliikenne jumitti koko tiistain, kertoo YLE (linkki uutiseen). Jutun mukaan kalusto ei kestä näitä arktisen kylmiä säitä, jotka koko Suomea tällä hetkellä koettelevat. Eli kun pakkasta on parikymmentä astetta tai enemmän, ei junaliikenteeseen ole luottamista, ainakaan nykyisellä kalustolla ja sen kunnossapito tasolla. Mihinkähän VR sijoittaa matkalippujen hintojen tarkistuksista saamansa lisä eurot, kun tekniikka ei kestä? Samaa tietenkin voi kysyä, myös Ratahallintokeskuksesta, kun vaihteistot eivät toimi pakkasissa. Vaikka kuinka puhutaan ilmastonmuutoksesta, on totuus kuitenkin se, että pakkasia tulee Suomessa edelleenkin olemaan – ei ehkä jatkuvasti, niin kuin vanhoina hyvä aikoina, mutta kuitenkin – ja pakkasten kanssa infran on vain pakko tulla toimeen tai siis olisi pakko tulla toimeen, jos joku nyt enää aukottomasti luottaisi rautatieliikenteeseen.

[picapp align=”right” wrap=”false” link=”term=railways+winter&iid=3147436″ src=”a/a/4/1/Rail_Clearing_4e3d.jpg?adImageId=8361318&imageId=3147436″ width=”380″ height=”388″ /]

On se vaan mysteeri, kuinka aina syytetään vuodenaikojen normaalia säätä ongelmista. Talvella on normaalisti pakkasta, joten jos pakkasta nyt ei ihan yli 40 astetta ole, niin pakkanen ei kelpaa syyksi. Syksyllä puut pudottavat lehtensä, joten lehtien kasaantuminen raiteille tai vaihteisiin ei kelpaa syyksi junan kulun häiriöille. Ajoittain on ihan normaalia, että tuuli käy navakastikin, joten tuulen heittelemät oksat ja kaatuneet puut eivät kelpaa junan kulun häiriöiden syiksi. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta en viitsi, koska se olisi kuitenkin hyödytöntä. Todellisten syiden lista on jo niin lyhyt, että sen minä kirjoitan kokonaisuudessaan. Ainoa todellinen syy, miksi junat eivät kulje, on kelvoton suunnittelu ja toteutus. Olemme saaneet ihmisen Kuuhun ja kiertoradallekin on perustettu avaruusasemia, mutta edelleenkään kukaan ei ole suostunut rakentamaan rautatieverkkoa, joka kestäisi edes normaalit suomalaiset sääilmiöt puhumattakaan oikeista ennakoimattomista tekijöistä, jotka nekin ovat monesti seurausta huonosta suunnittelusta.

Saan kiittää hyvää onneani ja harvoja junamatkojani, etten vielä kertaakaan ole jäänyt mistään paitsi myöhästyneen tai peruutetun junavuoron takia. Omalle kohdalleni peruutuksia onneksi ei ole sattunut – onneksi lähes 100% tapauksista olisin voinut hätätilanteessa vaikka kävellä junalla kulkemani matkan, mikäli peruutuksia olisi ollut useampia.

Kuvateksti: Tähän tapaan rautateiden toimivuus varmistettiin vuonna 1955 Sveitsissä. Three Lions/Getty Images.

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Liikenne, Turvallisuus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s