Some ja Minä, osa 2: Mikä some?

Aikajanaa miettiessä aloin miettiä myös somen määritelmää. Muistan kuinka sosiaalisesta mediasta yliopistolla joskus luennoinut Erkka Piirainen hämmensi kuulijakuntaansa kysymällä, onko pikaviestintä sosiaalista mediaa. Niin onko pikaviestintä sosiaalista mediaa? Entä onko opiskeluun liittyvät töiden palautukset ja niihin liittyvät opiskelijoiden väliset palautekeskustelut sähköisissä oppimisympäristöissä sosiaalista mediaa? Suomenkielinen Wikipedia-artikkeli määrittelee sosiaalisen median seuraavasti

Sosiaalinen media (lyhennetään usein some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.Sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, joka on muuttanut yhteiskunnan tuotanto- ja jakelurakennetta, taloutta ja kulttuuria.

Sanastokeskus TSK:n julkaiseman sosiaalisen median sanaston mukaan sosiaalinen media on tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita.

Wikipedian määritelmä sosiaaliselle medialle on hyvin laaja. Niin laaja, että jään miettimään onko tässä annettu liikaa painoarvoa sähköisyydelle. Eroaako sosiaalinen media lopulta oleellisesti ”menneisyyden” yleisönosastokirjoittelusta (tämä tosin oli kuratoitua) tai vessanseinäkirjottelusta (tämä ehkä olisi vaatinut kuratointia) taikka sitten kirjeistä ja postikorteista (vrt. pikaviestimet sosiaalisten suhteiden hoidossa). Itse jättäisin sosiaalisen median määritelmästä pois kahdenvälisen viestinnän, mutta ilmeisesti jollain perusteilla sinne silti liitetään.

Pelkistetysti somen määritelmä kai on, että some on media, jossa ei ole selkeää tai ainakaan kiinteää jakoa tuottajiin ja kuluttajiin. Hmm. Mutta entäs ne täysin passiiviset kuluttajat, jotka vain seuraavat blogeja eivätkä edes kommentoi? – Niiden tapauksessa kyse on kai tavallisesta yksisuuntaisesta mediasta.

Vain mielikuvitus asettaa rajat somelle ja somen hyödyntämiselle muissa yhteyksissä.

Tämä lyhyeksi jäänyt, luonteeltaan taustoittava postaus on osa Some ja Minä sarjaa, jossa pyrin peräkkäisinä päivinä julkaisemaan analyysia omasta Somen käytöstäni. Aiemmin tässä sarjassa on julkaistu Some ja Minä, osa 1: Aikajana.

Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Media, SoMe Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Some ja Minä, osa 2: Mikä some?

  1. Paluuviite: Some ja Minä, osa 3: Mitä minä teen somessa | Reunahuomautus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s