Some ja Minä, osa 3: Mitä minä teen somessa

Okei. Some on nyt määritelty jotenkuten, mutta mitä minä sitten teen. Lyhyesti sanottuna: luen muiden ihmisten tuottamaa materiaalia (päivityksiä, artikkeleita, kuvia, …), jaan edelleen mielenkiintoisia linkkejä, kommentoin sekä muiden julkaisujen ja jakojen yhteydessä että omassa Reunahuomautus-blogissani. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

Suomi24-portaalissa lähinnä keskustelen – nykyään satunnaisesti – pääasiassa tuntemattomien ihmisten kanssa asioista, jotka joskus ovat hyvinkin syvällisiä ja joskus taas niin pinnallisia kuin vain mahdollista. S24-laatu toki suosii viimeksi mainittua, joten en siellä hirveästi aikaani nykyään vietä.

Skype ja edesmennyt Windows Live Messenger ovat ilmiselviä yhteydenpitovälineitä ihmisen välillä, niin myös minun tapauksessani. Koska tärkeimmät kontaktini asuvat pääkaupunkiseudulla ja minä itse täällä Keski-Suomessa, niin sähköinen yhteydenpidolla on erittäin suuri merkitys. IRC:n käyttö jäi aikanaan hyvin lyhyeksi, mutta aika intensiiviseksi kokeiluksi. En oikein löytänyt IRC:stä mielenkiintoista joukkoa, joka olisi toivottanut avosylin tervetulleeksi – eihän siellä nyt oltu suorastaan vihamielisiä, mutta hyvin kuppikuntaisia kuitenkin (ei yksin minun havaintoni).

Reunahuomautus-blogi on minulle keino tuoda julki ja jakaa omia ajatuksiani maailmasta. Monessa asiassa olenkin onnistunut. On olemassa joukko aiheita, joissa hakutulosten perusteella koen olevani melko hyvinkin onnistunut. Tutoriaalit ovat kuulemma netin parasta antia ja minulla taitaa yksi sellainen olla tuolla jossain – se kyllä kaipaa uudistamista ja olen saanutkin ainakin yhden parannusehdotuksen sitä koskien.

Facebook on minulle hyvin monimuotoinen väline. Pikaviestintä on Facebookissa erittäin tärkeä ominaisuus ja se menee samaan kategoriaan kuin Skype, joten sitä en enempää kommentoi tässä vaiheessa. Facebookissa on kyse päivitysten ja linkkien jakamisesta ja näiden kommentoimisesta. Moni jako käy hyvästä keskustelun aloituksesta ja aina silloin tällöin jakojen alle syntyy mielenkiintoisia keskusteluja. Kaikkien jakoja ja keskusteluja ei välttämättä pysty kommentoimaan itse, mutta niistäkin helposti irti mielenkiintoisia ajatuksia ja ideoita. Tunnustan, että olen joskus varastanut jonkin idean jostain jaosta tai keskustelusta ja kehittänyt sitä omassa jaossa tai blogimerkinnässä. Palvelussa on kyse myöskin vuorovaikutuksesta sekä tuttavien, samoista asioista kiinnostuneiden sekä kaupallisten toimijoiden välillä.

Spotify on kaikille tuttu musiikkipalvelu. Kyllä, Spotify on sosiaalista mediaa nykyään; julkiset jaettavissa (Spotify, Facebook, ulkopuoliset sivut) ja seurattavissa olevat soittolistat, musiikin jakaminen linkkeinä tai mahdollisuuksien mukaan, kommentointi (etupäässä Facebookin kautta, mutta tavallaan myös Twitteristä) ja musiikin lähettäminen kontaktille Spotifyn sisällä. Spotify on melkein aina auki, kun olen kotosalla enkä ole katselemassa tai kuuntelemassa mitään muuta. Sopivaksi taustamusiikiksi sieltä käyvät vaikkapa Bachin Brandenburgilaiset konsertot tai Loussier-trion esittämät Goldberg variaatiot.

Last.FM on ymmärtääkseni (en ole ihan varma palvelun alkuperäisestä ideasta, kun se on myös Spotifyn kaltainen maksullinen soitinkin) musiikin soittohistoriaan ja uuden musiikin löytämiseen tarkoitettu palvelu, joka toimii erityisen hyvin yhdistettynä Spotify-palveluun, mutta toimii myös koneille asennettujen soitto-ohjelmien kanssa, mutta tällöin suositukset pitää käydä katomassa erikseen nettisivulta – Spotifyssa suositukset tulevat näkyviin Last.FM-työkalun kohdalle ja tarjotut kappaleet saa soimaan suoraa klikkaamalla. Tämän palvelun avulla olen löytänyt aika paljon uutta musiikkia, erityisesti tutustuessani täysin uuteen musiikkialueeseen, kuten viimeksi aloittaessani tutkimusmatkani A:n musiikkimakuun.

Twitter on suosittu ja joidenkin lähteiden mukaan entistä suositumpi mikroblogipalvelu, jonne kirjoitetaan perinteisen tekstiviestin pituisia lyhyitä viestejä ja niitä luokitellaan #-merkillä varustetuilla avainsanoilla. Tässä vaiheessa pitäisi kaikille lukijoille olla selvää, etten osaa kirjoittaa lyhyesti, joten ei liene ihme etten ole juurikaan käyttänyt Twitteriä. Muutaman tuloksekkaan keskustelun olen käynyt tai ainakin aloittanut Twitterissä, mutta siihen ja pariin palautteeseen se onkin sitten jäänyt. Joitain satunnaisia tilapäivityksiä tms. olen joskus julkaissut siellä, mutta ei se koskaan ole tuntunut omalta.

Pinterest on viimeisin käyttöön ottaman some-palvelu, josta voitte lukea enemmän aiemmasta postauksestani. En kyllä oikeastaan tiedä teenkö tällä palvelulla juuri mitään. Onhan se toki kivaa ja viihdyttävää kerätä kivoja kuvia leikekirjaan ja saada ehkä joskus jokin ajatus tai päähänpisto, mutta hmmm. Noh, eihän tästä palvelusta mitään suurempaa haittaakaan ole, kun ei se tunnu hirveästi aikaakaan viedä. En tiedä miksi, mutta minä en osaa uppoutua pinnaamiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan, niin kuin jotkut ovat kertoilleet.

Keskustelufoorumit ovat nykyään aika vähäisellä käytöllä, mutta niissäkin olen ollut aika passiivinen toimija. Pääasiassa minä olen lukenut, mitä muut ovat kirjoittaneet ja yrittänyt imeä niistä kirjoituksista tietoja ja vinkkejä niin sukututkimukseeni kuin aikoinaan lenkkeilyynikin sekä joskus muihinkin satunnaisiin aiheisiin. Olen kai jonkinlainen keskustelufoorumiparasiitti. Facebookin keskustelufoorumeilla olen nyt joskus osallistunutkin ihan vähäsen, esimerkiksi Knalli ja Sateenvarjo -kuunnelmasarjan fanien foorumilla.

Tämä kirjoitus on osa Some ja Minä sarjaa, jossa pyrin kuvailemaan omia tapojani käyttää somea. Tarkoitukseni on julkaista tätä sarjaa suurinpiirtein peräkkäisinä päivinä. Tässä sarjassa on jo aiemmin julkaistu osa 1: Aijana ja osa 2: Mikä some?.

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Media, SoMe Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s