Somessa ei saisi tiedottaa?

Kun jotain tapahtuu ja toimija erehtyy tiedottamaan sosiaalisessa mediassa, on osa ihmisistä heti takajaloillaan sanomassa, ettei somessa saa tiedottaa vakavista asioista. Niin tänäänkin Hesarin Pasilan sähkökatkoa käsittelevän jutun keskustelussa. Miksi somessa ei saisi tiedottaa? Some on, tai ainakin sen pitäisi olla, vakavasti otettava tiedotuskanava 2010-luvulla. Some on muutakin kuin söpöjä kissavideoita ja selfieitä.

Somessa tiedottaminen on tärkeää, koska sitä kautta tavoitetaan suuri joukko sellaisia ihmisiä, joita ei muuten kovin helposti tavoitettaisi. Kaikki eivät istu kokoajan TV:n ääressä odottamassa mahdollista hätätiedotetta (jota Pasilan tapauksessa tuskin olisi siellä nähty) tai kuuntele radiota jatkuvasti. Esimerkiksi minua eivät TV:n tai radion välityksellä annettavat tiedotteet normaalisti tavoittaisi. Katson kyllä uutiset Areenasta päivittäin, mutta en reaaliajassa. Somessa jakaminen (eteenpäin välittäminen) on erittäin oleellinen ja luonteva ominaisuus, joten jo muutama alkuperäisellä paikalla tiedotteen nähnyt saa aikaan tiedotteen leviämisen kulovalkean tavoin. Tiedote leviää somessa palveluiden rajojen ylitse ja lopulta myös somen ulkopuolelle. Näin myös ihmiset, jotka eivät ole somessa mukana, saavat tiedotteen. Suusta suuhun -menetelmä (enkä nyt puhu elvytyksestä, mutta en kehdannut puhua juoruamisestakaan) 2010-luvulla.

Somen ei tule olla ainoa tiedotusmuoto. Jotta tiedottaminen olisi nopeaa ja kattavaa, pitää tiedotuskanavia olla useita erilaisia. TV ja radio eivät ole lainkaan vanhantuneita kanavia, vaikka niitä ei välttämättä yhtä aktiivisesti seurata kuin joskus ennen. Toisaalta voi kysyä, että milloin laajamittainen ja nopea tiedottaminen on tarpeen. Oliko esimerkiksi Pasilan puolen tunnin pituinen sähkökatko sellainen? Jos sellainen ei ole tarpeen, niin some, kotisivut ja lehdistötiedote riittävät vallan mainiosti.

Niin ja se Pasilan sähkökatko on ohitse, mutta kaukolämmössä on katkon seurauksena ongelmia koko Helsingissä:

Millaista sometiedottamisen pitäisi olla?

Lyhyttä ja selkeää
Lyhyys on somessa erittäin tärkeää, koska materiaalia silmäiltäväksi on todella paljon. Kukaan ei oikeasti kerkiä ajatuksella lukemaan kaikkea mitä someen tungetaan.

Linkittävää
Hyvä tiedote sisältää aina lyhytlinkin (selkeys) organisaation nettisivulla sijaitsevaan tiedotussivuun. Mieluiten nimenomaan tiedotussivuun eikä yksittäiseen tiedotteeseen, jos sometiedote liittyy johonkin tapahtuneeseen yleisesti. Jos tiedotteessa käsketään esimerkiksi keittää juomavesi, niin silloin on järkevää linkittää suoraa keittokehoitukseen. Mikäli tiedotettaisiin yleisemmin putkirikosta ja sen vaikutuksista, kannattaisi linkittää tiedotussivuun, jotta ihmiset löytäisivät aina viimeisimmät tiedotteet.
Eriytettyä
Kriisiviestinnän (sanan laajassa merkityksessä) tiedotteiden pitäisi olla erossa arkisen viestinnän tiedotteista, jotta arkinen viestintä ei peitä alleen kriisiviestintää. Esimerkiksi saatan haluta tiedotteen sähköhäiriöistä, mutta en lukea sähkölaitoksen muuta vähemmän tärkeää tiedottamista. Jos kaikki tiedotteet tulevat samalla kanavalla, pitää varmuuden vuoksi selata se läpi jatkuvasti. Eriytetyssä systeemissä riittää katsoa, että onko kriisiviestintäkanavalla mitään sisältöä. Joillain someohjelmilla on mahdollista saada hälytys, mikäli johonkin erikseen merkittyyn kanavaan tulee sisältöä.
Mainokset

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): SoMe, viestintä Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s