My Inky Quest

Ex tempore -postaus minulla kolmisen kuukautta olleesta kiehtovasta kirjasta.

Suurimman aikuistenvärityskirjahohkauksen jo alkaessa laantua toukokuussa minä rohkaistuin hankkimaan oman kappaleeni Johanna Basfordin Enchanted Forestia. Muutamia värityskuvia olin jo värittänyt ennen kirjan tilaamista, mutta mitään varmuutta värityskuvien suuremmasta kiinnostavuudesta minulla ei ollut. En tiedä onko minulla nytkään. Aika ajoin vain tulee tartuttua kyniin ja väritettyä hieman. Voi mennä viikko, etten koske kirjaan lainkaan, mutta esimerkiksi tällä viikolla olen värittänyt joka päivä jotain.

Värittäminen rentouttaa ja sulkee mielestä ikäviä ajatuksia antaen aivojen jollain tapaa levätä. Jotkut, kuten lukion psykologian opettajani, sanovat aivojen pitävän väreistä. En tiedä omista aivoistani, mutta ehkä siinä on ainakin osatotuus. Värittäminen on joka tapauksessa kivaa puuhaa.

Enchanted Forest -kirjan nimiölehti minun värittämänä.

Enchanted Forest -kirjan nimiölehti minun värittämänä.

Johanna Basfordin kuvat ovat hienoja ja riittävän yksityiskohtaisia, jotta mielenkiinto säilyy, eikä keskittyminen liiaksi herpaannu, koko värittämisen ajan. Suuri tyhjä tila olisi melkeinpä ahdistavaa väritettävää, mutta onneksi sellaisia ei juurikaan löydy tästä kirjasta – valkoisen taustan voi aina jättää taustaksi. Yksityiskohdat ovat paikoitellen liiankin pieniä minun 88-kärkisille Stabiloilleni saati sitten puuvärikokoelmalleni. Välillä on vain pakko hyväksyä, etten saa väritettyä tarpeeksi siististi.

Basfordin fanien tekemiä värityksiä on nähtävissä taiteilijan omalta kotisivulta löyvässä Colouring Gallery -osiossa, jonka kuvien katseleminen on hieman hankalaa itsekriittiselle ihmiselle. Toisaalta noista kuvista saa ideoita ja ehkä jopa inspiraatiota. En suosittele kovin syvällistä uppoutumista noihin.

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Huvi, Taide Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s