Ajatus Adblocker-vastaiskusta

On ihan ymmärrettävää, että mediatalot ryhtyvät Suomessakin vastaiskuun mainosten blokkaajia vastaan; mainostulot ovat tärkeitä. Pelkään, että vastaiskuun lähdetään väärin keinoin. Luultavasti otetaan käyttöön mainoksetonta selaamista estäviä tekniikoita – katsot mainokset ja toimitetun sisällön tai et katso mitään. Oikea tapa olisi sijoitella mainokset hyvin ja näyttää vain sellaisia mainoksia, jotka eivät häiritse sivuston oikean sisällön lukemista.

Ovatko mediatalot koskaan miettineet miksi mainoksia suodatetaan? – Mainoksia suodatetaan, koska osa mainoksista oleellisesti häiritsee sivujen oikean sisällön lukemista. Lisäksi automaattisesti latautuvat ja käynnistyvät videot ovat ärsyttäviä sekä rasittavat turhaan mahdollisesti huonoa nettiyhteyttä. Aina joskus mainoksissa levitetään viruksia. Muistan itsekin yhden tapauksen, jossa meinasin saada viruksen suomalaisen lehden mainoksista, mutta onneksi Avastini valvoi minun surffailuani.

Hyviä huonoja esimerkkejä ovat esimerkiksi seuraavat Hesarista ja Iltasanomista poimitut kuvat.
Screen shot Hesarin sivusta. Liian suuri mainos Hesarin nettisivulla vie tilan lähes kokonaan oikealta sisällöltä, josta näkyy vain osa otsikoista. Jos näyttöni (~17″) olisi pienempi, mainoksen osuus sivun koosta olisi vielä suurempi. VR:n mainos sisällön oikealla puolella on kaikin puolin OK.

Kuva Iltasanomien etusivusta.Iltasanomat eivät jää Hesarille jälkeen kilpailussa järkyttävimmän kokoisesta mainoksesta. Toimitetun sisällön yläpuolella oleva mainos on aivan hirveän kokoinen. Puolet tuon korkeudesta olisi sopiva maksimi sivun yläreunan mainokselle. Oikean palstan mainos, joka pysyy paikallaan, on sekin jättimäinen, mutta sijaintinsa vuoksi ihan OK.

Hesarin sivu.Läheskään kaikki mainokset eivät ole liian suuria tai häiritseviä. Esimerkiksi tämä Hesarin sivuilta löytyvä Oikotien mainos on sivun sisältöön nähden ihan sopivan kokoinen. Hesarista löytyvät siis kaikki suurimmat inhokkini, mutta myös muutamia hyviäkin mainoksia.

Kuva mainoksista Facebookissa.Facebookissa on mainosten sijoittelussa onnistuttu erittäin hyvin ja Facebook onkin yksi niitä harvoja sivustoja, joiden mainokset minä sallin normaalissa arjesssa.

Niin kauan kuin mainokset ovat järkyttävän kokoisia, häiritseviä ja ne sijoitellaan huonosti, on niitä enemmän tai vähemmän pakko suodattaa pois. Luulisi mediatalojenkin pikkuhiljaa tämän tajuavan. Jos tiedän sivuston käyttävän mainoksia hyvätapaisesti, sallin sen sivuston esittävän minulle mainoksia.

Advertisements

Tietoja Riku Korvenpää

Truth seeker and thinker, tired one.
Kategoria(t): Internet, Lehti, Media Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s